شماتیک و مسیر قدرت گیربکس اتوماتیک دوو

  

شماتیک و مسیر قدرت گیربکس اتوماتیک دوو

ادامه مطلب....

ادامه نوشته

باند ها و سرو ها و کلاچ ها

پیاده کردن پیستون ترمزی:  

 باند ها و سرو ها و کلاچ ها 

اجزای یک گیربکس اتوماتیک

باندها و سروها :

به وسیله ی باند(Band )میتوان عضوی را ثابت کرد. باند می تواند  مستقیما رینگی را ثابت و از طریق طبلک(Drum ) خورشیدی یا ققسه را ثابت کند.یک انتهای باند توسط برجستگی

(تکیه گاه (anchor به بدنه ی جعبه دنده ثابت شده و انتهای دیگر به وسیله ی اهرم به سرو(servo ) متصل است.

ادامه مطلب....


ادامه نوشته

پمپ های هیدرولیکی


پمپ های هیدرولیکی : (hydraulic pump)   دستگاهی است که برای اعمال نیرو به روغن به کار میرود. از جمله پمپ های هیددرولیکی متداول میتوان به پمپ های دنده ای و پمپ های پره ای اشاره کرد.

پمپ گیربکس اتوماتیک

عملکرد پمپ های دوار پره ای:(rotary pumps)

پمپ های دوار دارای دو عضو داخلی و خارجی دایره ای هستند که هم مرکز نیستند.در نقطه ای فاصله ای بین انها وجود ندارد و در نقطه ی دیگر فاصله ی بین انها ماکزیمم میشود .

تمام پمپ ها از یک قاعده ی کلی پیروی میکنند.بدین ترتیب که بر اثر گردش پمپ محفظه  ی ورودی انبساط مییابد و کمبود فشار باعث میگرددکه روغن وارد پمپ گردد.روغن با گذراندن یک دور منقبض شده و از پمپ خارج میشود. البته در پمپ های پره ای که عضو خارجی ان بیضی و پمپ دارای دو ورودی و دو خروجی است ، عمل پمپ کردن در یک نیم دور انجام میشود.


ادامه مطلب...

ادامه نوشته

چرا گیربکس اتوماتیک

: چرا گیربکس اتوماتیک

از مزیت های گیربکس اتوماتیک این است که دنده ها را بطور خودکار تعویض می کند و وظایف راننده را کاهش می دهد، در نتیجه او مجبور نخواهد بود در تعویض دنده ها مهارت خاص رانندگی را داشته باشد.

ادامه مطلب...


ادامه نوشته

سوپاپهای هیدرولیکی(hydraulic valves)

سوپاپهای هیدرولیکی(hydraulic valves)

وظیفه ی سوپاپها در گیربکس اتوماتیک درگیر کردن و یا خلاص کردن کلاچها و باندها می باشد. سوپاپها در محفظه ای به نام جعبه ساعت قرار دارند.

سوپاپها با توجه به وظایفشان به دو دسته تقسیم میشوند.

· سوپاپهای تعیین کننده ی مسیر جریان و فشار، که خط سیر روغن را مشخص میکند. این سوپاپها یک مسیر را قطع و یا وصل میکنند . بدون اینکه فشار مدار را کم و زیاد کند این سوپاپها معمولا بنام سوپاپهای تعویض نامیده میشوند.

· سوپاپهای تنظیم کننده که جریان و فشار را کنترل میکنند.این سوپاپها فشار روغن را هنگامی که از ان عبور میکند تغییر میدهند .

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

روغن های هیدرولیک گیربکس های اتوماتیک

روغن های هیدرولیک گیربکس های اتوماتیک:

چهار وظیفه ی اصلی روغن در این سیستم:

  • قدرت موتور را از طریق مبدل گشتاور(کلاچ روغنی)  انتقال میدهد.
  • گرمای جعبه دنده و مبدل گشتاور  را به خنک کن منتقل کند.
  • فشار هیدرولیکی را از طریق سیستم هیدرولیکی انتقال دهد.
  • مانند روغن موتور تمام قسمتها را روعغنکاری کند.
ادامه مطلب....

ادامه نوشته

 CVTچگونه کار می کند؟


  CVTچگونه کار می کند؟

بعضی ها معتقدند نمی توان به یک سگ پیر حرکات جدید یاد داد،اما انتقال قدرت پیوسته ( CVT) که لئوناردو داوینچی ٥٠٠ سال پیش اندیشه اش را در سر داشت و در حال حاضر جای انتقال قدرت اتوماتیک را در بعضی خودروها گرفته،یک سگ پیر است که قطعا چیز جدیدی یادگرفته است !

در واقع از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند

ادامه مطلب...


ادامه نوشته

مبدل گشتاور چگونه کار می کند؟   


اگر درباره ی انتقال قدرت دستی مطاله ای داشتید، شما می دانید که یک موتور از راه کلاچ به جعبه دنده مرتبط شده است. خودرو بدون این ارتباط  قادر نخواهد بود به طور کامل بایستد، مگراینکه موتور را خاموش کنیم. اما خودروها ی با انتقال قدرت خودکار، هیچ کلاچی ندارند که انتقال قدرت را از موتور قطع کند. در عوض ، انها از یک قطعه ی شگفت انگیز که مبدل گشتاور نامیده می شود، استفاده می کنند. مبدل ممکن است زیاد عالی به نظر نرسد ولی چند چیز جالب درون قسمت داخلی آن وجود دارد.

ادامه مطلب...


ادامه نوشته

گیربکس سه دنده پراید


گیربکس سه دنده پراید

 این نکته حائز اهمیت هست که گیربکس های سه دنده دیگه تولید نمی شوند و خودروهای جدید از گیربکس های اتوماتیک با پنج و شش دنده بهره می برند به علت اینکه تعویض نرم تر و سریعتر انجام می گیرد و حالت های بیشتری برای ان تعریف شده است در نتیجه مصرف سوخت کمتری دارند. 

 گیربکس سه دنده پراید

   گیربکس اتوماتیک سه دنده پراید

گیربکس سه دنده پراید اتوماتیک


شناسایی سوپاپها


شناسایی سوپاپها:

در یک گیربکس اتوماتیک که که تعویض دنده ها به طریق هیدرولیکی عمل می کند تعداد زیادی سوپاپ های تفاضلی و قرقره ای موجود است، که در یک صفحه ساعت نصب شده اند. این صفحه در بعضی گیربکس ها زیر مجموعه ها ی خورشیدی به صورت خوابیده و در بعضی ها قبل از مجموعه ها خورشیدی قرار دارد. این قطعه ی خیلی مهمی است که تعویض دنده را به عهده دارد.

ادامه مطلب....


ادامه نوشته

گیربکسهای اتوماتیک


گیربکسهای اتوماتیک 

در سال 1938 کرایسلر کلاچ هیدرولیکی را تولید نمود که با وجود آن در حالی که جعبه دنده می توانست در وضعیت درگیری باشد موتور با دور آرام به کار خود ادامه می داد . و با این طرح گام موفقیت آمیزی در ابداع جعبه دنده های نیمه اتوماتیک برداشته شد و بدین لحاظ کرایسلر مشهور گردید .

جعبه دنده های نیمه اتوماتیکی که طراحی گردید به نام های مختلف در تجارت شناخته شد مانند: و در طراحی های بعد به جای کلاچ هیدرولیکی مبدل گشتاور هیدرولیکی جایگزین شد و به نام های کرایسلر تورک – درایو و پلی موث هیدرایو نامیده شد.مشاهده می شود که در آن ها به منظور تعویض دنده ها هنوز از یک کلاچ پایی استفاده شده است .

ادامه مطلب...


ادامه نوشته

سیستم یونیت انژکتور



سیستم یونیت انژکتور

سیستم یونیت انژکتور یک سیستم برای پاشش مستقیم دیزل است. این تکنولوژی همچنین به عنوان سیستم نازل-پمپ شناخته شده است. درسال 1994 بوش اولین یونیت انژکتور را برای خودروهای تجاری تولید کرد. اجزای تشکیل دهنده ان شامل پمپ انژکتور و نازل انژکتور در یک دستگاه می باشد.  

سیستم یونیت انژکتور دیزل

سیستم یونیت انژکتور دیزل (unit injector system UIS)

ادامه مطلب...


ادامه نوشته

سیستم ریل مشترک

 

سیستم ریل مشترک

سیستم سوخت رسانی ریل مشترک در موتور های دیزل 

سیستم سوخت رسانی ریل مشترک در موتور های دیزل(COMMON RAIL SYSTEM CRS) 

ادامه مطلب....


انژکتور های نسل جدید پیزو الکتریک

انژکتور های نسل جدید پیزو الکتریک

مزیت بزرگ سیستم های ریل مشترک در انژکتورهای پیزوالکتریک انها است، انها نسبت به انژکتورهای فنردار ، سولنوئیدی و یونیت انژکتورهای بادامک دار ، کنترل بهتری روی مقدار پاشش و مقدار ان دارند.  بر خلاف سیستم های قدیمی ، انها می توانند پاشش های مستقل و چند گانه ای داشته باشند. انژکتورهای پیزو الکتریک به جای سولنوئید از یک نوع کریستال پیزو الکتریک که با دادن ولتاژ الکتریکی منبسط می شود، استفاده می کنند.  

 سیستم ریل مشترک دیزل 

سیستم ریل مشترک دیزل در موتور ولکس واگن

ادامه مطلب...


ادامه نوشته

مقاله ای درباره انواع روغن موتورها


مقاله ای درباره انواع روغن موتورها

در این مقاله با خصوصیات ایده ال یک روغن موتور همچنین دسته بندی ان اشنا می شوید.   

 

حجم فایل : mb  1.8

 38 صفحه 

دانلود مقاله 

 

 سرفصل ها : 

ویژگی روغن دندههای اینده

مکمل های روغن

تولید روغن موتور نهایی

کاخانجات تصفیه دوم روغن موتور

فرایند تولید روغن های پایه

روغنهای طبیعی

سطح کیفیتAPI

روغن موتورهای بنزینی

روغن موتورهای دیزلی

ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻔﻴﺖ روﻏﻦ ﻣﻮﺗﻮر

درجه بندی گرانروی SAE

الودگی روغن

ویژگی های مهم روانکارها

   انواع روغنها


انواع سیستم سوخت رسانی دیزل و انژکتورها


انواع سیستم سوخت رسانی دیزل و انژکتورها

شامل: 

معرفی انواع سیستم های سوخت رسانی دیزل  

معرفی پمپ های مختلف دیزل

طرز کار سیستم های انژکتوری دیزل 

 انژکتورهای مربوط به انها 


ادامه مطلب...


ادامه نوشته

جریان در داخل سیلندر موتور


جریان در داخل سیلندر موتور

انچه در این مقاله با ان اشنا خواهید شد.  

  • جریان چرخشی در سیلندر موتور 
  • جریان غلتشی در سیلندر موتور
  • جریان شعاعی رو به مرکز  
  • جریان نشتی در سیلندر
  • روشهای تولید جریان  
  • مقایسه پیستون ها   


ادامه مطلب....


ادامه نوشته

دانلود مقاله جریان های داخل سیلندر خودرو


دانلود مقاله جریان داخل سیلندر خودرو

 قبل از اینکه به مطالعه انواع پیستون ها و شکل دریجه ها داشته باشیم . مطالعه این فایل را پیشنهاد می کنم.  

 

فایل pdf شامل معرفی مختصر : 

انواع جریان ها 

جریان های اشفته 

جریان چرخشی ، غلتشی و شعاعی 

مدل سازی ساده جریان ها  


ادامه مطلب ...


ادامه نوشته

سیستم ایموبیلایزر چیست؟

سیستم ایموبیلایزر و نسل های مختلف آن

هدف از طراحی این سیستم جلوگیری از سرقت خودرو بوده است. که با پیشرفت تکنولوژی شاهد پیشرفت این سیستم بوده ایم. در اوایل سال 1993 میلادی سرقت اتومبیل رو به فزونی بود. در المان شرکت های بیمه به فکر راه حلی برای مقابله با این مشکل بودند. در سایر کشور ها نیز موسسات و سازمان های دولتی نیز دست به کار شده و تمرکز خودشون رو روی امنیت ماشین ها گذاشتند. راه حل های مختلفی برای جلوگیری از سرقت خودرو ها با توجه به شرایط هر کشور و نیازهای مشتری اتخاذ شد. در امریکا سیستم ورود بدون کلید. در فرانسه سیستم های امنیتی مخفی و دور از دید افراد. و نهایتا در المان از سیستم های رادیو فرکانس(Radio Frequency Identification )استفاده شد. که در نهایت پس از ازمایش های مختلف سیستم اخر به عنوان راه کار اصلی انتخاب شده ودرصدد توسعه قابلیت های ان برآمدند. از ابتدای پیدایش این سیستم تا به امروز دو وظیفه اصلی برای این سیستم تعریف شده بود. که ابتدا باز و بست کردن درهای خودرو و بعد روشن کردن خودرو.

 

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

ABS چیست و چطور کار میکند

ABS چیست و چطور کار میکند

نحوه عملکرد سیستم ایمنی ترمز خودرو – قسمت اول: سیستم ABS

در این سری مقتلات قصد داریم تا بسشتر با تکنولوژی های جدید بکار رفته در خودرو های امروزی آشنا شویم ، خصوصا با تکنولوژی های مرتبط با ایمنی خودرو تا دریابیم که تفاوت خودروهای ساخت داخل و آخرین ساخته های شرکت های مطرح خودرو سازی جهان در چیست.
از زمان ساخت و تولید انبوه خودرو مهندسین در تلاش بوده اند تا خودروها را ایمن تر طراحی کنند و برای این منظور بخش تحقیق و توسعه شرکت های سازنده خودرو با کمک شرکت های قطعه سازی و دانشگاه های مختلف به طراحی و توسعه سیستم های ایمنی مختلف با عملکرد های مختلف پرداختند که نام بردن هر یک و توضیح مختصر هر یک از این سیستم ها به خودی خود نیاز به یک مقاله چند صفحه ای دارد.

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

سیستم ایمنی EBD


سیستم EBD سیستم ایمنی EBD نحوه عملکرد سیستم ایمنی ترمز خودرو – قسمت دوم : سیستم ایمنی EBD

در قسمت اول این مقاله به بررسی پایه ترین سیستم ایمنی خودرو ABS پرداختیم . در این مقاله به بررسی چگونگی عملکرد سیستم EBD یا Electronic Brake force Distribution خواهیم پرداخت. نکته قابل ذکر این است که سیستم EBD به عنوان مکمل سیستم ABS فعالیت می کند و خودرویی در جهان پیدا نمی شود که تنها دارای این سیستم باشد ، حال سوال این است که چرا سیستم EBD مکمل ABS است یا به عبارت دیگر چه عملکردی را به سیستم ترمز و ایمنی خودرو اضافه می کند که نیاز به ABS دارد؟

با رجوع به نام سیستم EBD می توان به عمکرد این سیستم تا حدودی پی برد که کار این سیستم تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های ماشین است . سوالاتی درزمینه های شرایط عملکرد سیستم EBD و چگونگی پیاده سازی آن به صورت سخت افزاری به ذهن می رسد که در ادامه به این سوالات پاسخ داده می شود.


ادامه نوشته